Humanistiske iværksættere vælter ud af universitetet: ”Det menneskelige fokus er bare sindssyg vigtigt, når man laver nye virksomheder”

Henrikke Kylén står bag virksomheden Manigrip, der producerer hjælpemidler til gigtpatienter. Med sin humaniorabaggrund bryder hun med den gængse forestilling om en iværksætter. Serieinvestor roser iværksætterens unikke forretningstilgang.

Med en uddannelse i digitalt design fra Aarhus Universitet skaber Henrikke Kylén banebrydende gigtredskaber og har vækket flere investorers interesse. Foto: AU

Henrikke Kylén er ikke, hvad mange måske betragter som en ”typisk” iværksætter. For selvom hendes virksomhed Manigrip blomstrer og har vækket adskillige investorers interesse, har hun langt fra den baggrund, der oftest forbindes med iværksætteri. Med sin kandidat i digital design fra Aarhus Universitet er hun nemlig humanist.

Det gør Henrikke Kylén til en del af en efterhånden stor gruppe studerende og dimittender fra Aarhus Universitet med humaniorabaggrund, der kaster sig ud i at starte egen virksomhed.

En analyse fra IRIS Group viser, at 31 pct. af alle de studenteriværksættere, der udklækkes ved Aarhus Universitet, har humaniorabaggrund – til trods for at humanisterne udgør 29 pct. af universitetets studerende.

På de humanistiske studier er mennesket i centrum, og med sådan en baggrund har iværksætterne fra humaniora derfor ofte også et helt særligt blik for de mennesker, som virksomhedens løsninger er rettet mod. Her er Henrikke Kyléns Manigrip et godt eksempel.

Med et øje for mennesker
Virksomheden, der startede som et bachelorprojekt, har udviklet et hjælpemiddel til gigtramte og andre patienter med nedsat funktion i hænderne. Et greb der blandt andet kan bruges til bestik, pensler og lignende. For Henrikke Kylén og medstifteren Thomas Solgaard Andersen har det altid været helt centralt, at hjælpemidlet blev udviklet sammen med målgruppen, der skal bruge det.

”Vi påstår ikke at være eksperter, derfor bliver vi ved med at bede om holdninger udefra og især fra patienterne. Vi kan se, at der er en kæmpe forretningsmæssig fordel i at arbejde sådan, fordi man får skabt de mest præcise og værdifulde produkter,” siger Henrikke Kylén.

Ifølge den entreprenante designer er det en af grundene til, at det giver god mening at være iværksætter med humanistbaggrund.

”Tankegangen fra min uddannelse er dybt forankret i den måde, jeg arbejder på. For det menneskelige fokus er sindssyg vigtigt, når man starter ny virksomhed. Med dén tilgang kan man bedre se nye og værdifulde servicer og produkter – så man ikke kun laver noget nyt for profittens skyld, men også skaber ægte værdi for mennesker,” siger Henrikke Kylén.

Humanistisk perspektiv på forretning
Samme tankegods går igen hos serieinvestoren Mette Thorgaard, der er hovedinvestor i Manigrip. Med en lang karriere bag sig inden for især tech-startups og finansverdenen havde hun oprindeligt ikke skænket de to stifteres uddannelsesbaggrund mange tanker. I dag kan hun dog tydeligt se fordelen i Manigrips særlige humanistiske tilgang til at drive virksomhed.

”De arbejder ekstremt tæt med brugerne, og det adskiller dem fra mange andre. Der er mange virksomheder, der starter i et baglokale, hvor de udvikler et produkt og derefter undersøger behovet. Manigrip har gjort det omvendt, fordi de har set et behov og så arbejdet på en løsning,” siger hun.

Især har hun lagt mærke til én ting, som ifølge hende selv er ”helt uhørt” for nye virksomheder. For når Manigrip-stifterne har opsøgt potentielle kunder, er de nemlig ikke én eneste gang blevet mødt af nogen, som ”ikke lige havde tid”, eller som blankt afviste dem. Ifølge Mette Thorgaard skyldes det Manigrip-stifternes helt særlige øje for mennesker og deres humanistiske måde at drive virksomhed på.

”Det er exceptionelt. Og det er jo netop, fordi de er så funderet i deres tilgang til brugerundersøgelser og brug af ekspertpaneler,” siger hun.

A picture containing person, sky, outdoor, hand Description automatically generated