The Kitchen binder nye bånd mellem etablerede virksomheder og universitetets startup-miljø.

Der er ikke mange, der i dag taler om krebinetter eller svineryg med surt, når de haster ned ad gangen med de rengøringsvenlige, hvide køkkenfliser på væggen. De 3300 kvadratmeter, der tidligere var kommunehospitalets storkøkken er ombygget til The Kitchen, der er et community for entreprenørskab. Her invitereres både studerende, forskere, virksomheder og investorer indenfor dørene omkring en fælles målsætning om at udvikle og understøtte startups og innovation.

Konstitueret innovationschef Jeppe Dørup Olesen

Dette interview er lavet af Otto Mønsteds Fond med konstitueret innovationschef på Aarhus Universitet Jeppe Dørup Olesen.

Omkring 130 virksomheder er i dag tilknyttet The Kitchen og her har de adgang til workshops, kursusforløb, starthjælp til investeringer, validering af forretningsmodel og meget andet. Mange af tilbuddene er indpakket i et inkubatorprogram og hvis man er meget ambitiøs, i et accelerationsprogram, hvor der er mere raket i processen og tilgangen til investorer.

Heriblandt finder man startup-virksomheden Textile Change, der vandt Otto Mønsteds Fonds pris ”Den Lyse Ide 2021” og modtog 250.000 kroner for teamets løsning på genanvendelse af blandingstekstiler.

Innovation Club er et nyt tilbud

Jeppe Dørup Olesen er konstitueret Innovationschef på Aarhus Universitet og leder af The Kitchen. Sammen med sine nærmeste medarbejdere arbejder han på at realisere en medlemsbaseret Innovation Club, som Otto Mønsteds Fond har givet en bevilling til at etablere. Innovation Club er affødt af et konkret ønske fra erhvervslivet om at komme tæt på startup-miljøet for at få adgang til nye ideer og samarbejder. De etablerede virksomheder og organisationer kan til gengæld bidrage med viden om produktudvikling og processen med at opbygge en virksomhed.

”Vi har nu en håndfuld virksomheder, der har givet tilsagn om at blive medlem og der kommer flere efterhånden som vi nærmer os et fuldt program i 2022. De er alle sammen interesserede i at komme ind og arbejde med de virksomheder, der er i The Kitchen, møde de talentfulde unge, høre om det, de arbejder med og blive en del af et miljø, hvor folk får skægge ideer. Og vi siger omvendt til medlemmerne, at vi grundlæggende forventer en pay-it-forward-indstilling til samarbejdet. De skal give noget af deres tid og ressourcer uden at forvente hurtig payback,” siger Jeppe Dørup Olesen.

Indstillingen til ”at give før du modtager” pakkede Jeppe Dørup Olesen med i bagagen fra Californien, hvor han i fire år arbejdede som forsknings- og innovationsattaché på Innovation Centre Denmark i Silicon Valley.

Hvad ser du som den væsentligste forskel på startupmiljøet i Silicon Valley og Århus?

”Silicon Valley-økosynet består i høj grad af meget talentfulde mennesker fra nogle super selektive universiteter, hvor kun 2% af ansøgerne kommer igennem nåleøjet. Det er den talentmasse, der kombineres med tilstedeværelsen af rigtig mange risikovillige mennesker med mange penge.

Og så er der bare en anden mentalitet. Der er ”noget i vandet” som vi plejede at sige. Der er en særlig interesse i at starte virksomhed selv. Det anses for at være meget mere hipt at starte selv end at arbejde i Facebook og der er rigtig mange i universitetsverden, der starter virksomhed. Og så er det hele omgærdet af de mange historier om succes og drømmen om at blive den næste unicorn,” siger Jeppe Dørup Olesen.

Desuden er entreprenørskab en praktisk disciplin på amerikanske universiteter, fortæller Jeppe Dørup Olesen.

”Det har også inspireret os til her på universitetet at gøre det muligt for studerende at komme i praktik i egen virksomhed i erkendelse af, at det kan man lære rigtig meget af.”

Innovationschefen ser fortrøstningsfuldt på fremtiden herhjemme. Der er mere tilgængelig kapital end tidligere og mere fokus på at entreprenørskab er en interessant vej at gå, så der kommer flere og flere iværksættere.

”Vi har 130 startups i The Kitchen og mange flere, hvis vi kigger på tværs af hele Århus Universitet.  Det bliver mere og mere populært. Miljøet her giver nogle en stærkere tro på, at det de laver er spændende og har et potentiale. Vi skal så også lære dem, at det er umuligt at skabe noget succesfuldt eller få en investering, hvis man kun har tid lørdag eftermiddag.”