Om SubUniversity

SubUniversity er et tilbud til gymnasieskoler, der giver udvalgte gymnasieelever mulighed for at møde det faglige og sociale liv på Aarhus Universitet. Gymnasieeleverne inddeles i grupper efter faglig interesser og får tilknyttet to universitetsstuderende som mentorer. Gymnasieeleverne får derigennem mulighed for at opleve universitetet indefra sådan, at de bedre vil kunne træffe et studievalg og komme godt på vej til næste uddannelsestrin.

Et forløb strækker sig over halvandet skoleår, fra eleverne udvælges i slutningen af 1. g, til slutningen af 2. g. Gymnasieeleverne vil i løbet af 2. g deltage i to obligatoriske dagsseminarer og en to-dages camp med forskellige temaer på Aarhus Universitet. Gennem temaerne kommer gymnasieeleverne 360 grader rundt om livet som studerende. Mellem dagsseminarerne og campen har eleverne desuden mulighed for at holde kontakt med deres mentorer og de andre i mentorgruppen via sociale medier, hvor de f.eks. kan få informationer om næste dagsseminar og de kan stille spørgsmål og få svar. Det er desuden muligt at følge med i mentorernes hverdag via instagram #subuniversity.

Hver deltagende gymnasieskole har tilknyttet en kontaktlærer, en ”universitetsambassadør”. Det er universitetsambassadøreren der udvælger eleverne (ofte i samarbejde med kolleger) og informerer om og hjælper med det praktiske undervejs i forløbet. SubUniversity har fokus på dygtige elever der har potentialet til at gennemføre en universitetsuddannelse, men som kan have en barriere, hvad enten den er geografisk eller eleven kommer fra et ikke-akademisk hjem. Gennem SubUniversity får de udvalgte elever indsigt i, hvad det indebærer at være studerende på en universitetsuddannelse og de bliver måske motiveret til at vælge en universitetsuddannelse – noget som eleven måske ellers ikke havde valgt.

De udvalgte elever skal reflektere over deres interesser, både fagligt og personligt, hvad der motiverer dem og hvad de drømmer om. De skal så sammen med universitetsambassadøren undersøge hvilke faglige områder og uddannelser der appellerer mest til dem og prioritere. Prioriteringen er med til at placere eleven i en mentorgruppe og hvilke faglige områder mentorerne har, men er ikke afgørende. Det vigtigste er at eleverne får en oplevelse af hvordan det er at gå på universitetet og ikke mentorernes faglige baggrund.

SubUniversity startede i skoleåret 2014-2015 og er baseret på erfaringerne fra det tidligere mentorprojekt ’Udvalgt til Uni’ (2010-2014).

Du kan følge #subuniversity på Instagram

Her fortæller og viser mentorerne deres dagligdag

 

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om SubUniversity her på siden eller i vores folder.