Aarhus Universitets segl

ÅRSBERETNING 2004

 

Indholdsfortegnelse
Forrige afsnit
Næste afsnit

[Kolofon]

 

REGISTRATUROMRÅDET

Registraturen har bl.a. til opgave at vejlede og informere om alle forhold, der vedrører det at være studerende ved Aarhus Universitet. Det gælder spørgsmål lige fra studievalg over adgangskrav og optagelsesbetingelser til kombinationsmuligheder, studieskift, orlovsregler og udmeldelse. Hertil kommer generel information om støttemuligheder og bolig. Registraturen er samlebetegnelse for de tre funktionsområder SU-kontoret, Indskrivning  samt Optagelse og Vejledning (Indskrivning samt Optagelse og Vejledning benævnes i det daglige Studiekontoret og har fælles ekspedition).

Studiekontorets aktiviteter

Studiekontoret er et servicekontor, som hjælper og informerer potentielle og indskrevne studerende i studiemæssige og optagelsesrettede spørgsmål.

Studiekontoret har ansvaret for udvikling af studerendes selvbetjening på www.au.dk. Selvbetjening for studerende på internettet blev etableret primo 2001 og er siden blevet udvidet og udviklet betydeligt.

På eksamensområdet blev der i slutningen af 2002 igangsat et forsøg med direkte inddatering af eksamensresultater ved eksaminator og censor med afsæt i selvbetjeningens data og struktur. I 2004 blev forsøget udvidet yderligere i forhold til 2003.

Udover at vejlede og informere varetager Studiekontoret administrative funktioner i forbindelse med optagelse og indskrivning af studerende.

Kontoret har en central placering i forbindelse med optagelsen af studerende på Aarhus Universitet. Der udsendes og udleveres hvert år ca. 5000 ansøgningsskemaer og ca. 13.000 pjecer om optagelsen på Aarhus Universitet. Information om optagelsen sker i stadig højere grad via universitetets hjemmeside, som udover aktuelle oplysninger om ansøgningstal, optagelsestal, grænsekvotienter også giver ansøgerne mulighed for at følge deres ansøgning online gennem behandlingsforløbet og frem til afslutningen d. 28. juli. Fra optagelsen i 2002 har man kunnet bekræfte tilbud om en studieplads via internettet.

Studiekontoret har i 2004 initieret, koordineret og drevet en del udadvendte aktiviteter. I januar 2004 betød det deltagelse i to uddannelsesmesser: "Uddannelse uden Grænser" i Fredericia den 13.-15. januar og i Aalborg den 27.-29. januar 2004. Det foregik på en nyudviklet konceptstand under en symbol- og billedmættet designlinie med tilhørende fælles kortfattet brochure om alle universitetets bacheloruddannelser. Desuden havde Studiekontoret projektledelsen af et nyt tværinstitutionelt samarbejde i Århus, som drejede sig om at afholde Åbent Hus på alle de videregående uddannelsesinstitutioner i Århus i 2005 - nemlig d. 3., 4. og 5. marts. Studiekontoret var ligeledes medarrangør og -afvikler af universitetets eget åbent hus-arrangement i samarbejde med de fem fakulteter.

Den 1. og 2. april afholdtes erhvervsvejledningsarrangementet JobParat, der forløb over to dage. Første dag var fakultetsopdelt med mulighed for uddybning af fagspecikke beskæftigelsesmæssige udfordringer. Andendagens program var tilrettelagt af Center for Entrepreneurship og tjente som inspiration til opstart af egen virksomhed.

I foråret 2004 blev der afholdt et nyudviklet jobsøgningskursus på Aarhus Universitet. Kurset var meget praktisk orienteret og tilmeldingen foregik til Studiekontoret ved indsendelse af en ansøgning til et job, som den studerende ville eller havde søgt. Til kurset var inviteret erhvervssamarbejdspartnere, som videregav deres erfaringer med de forskellige led i ansættelsesprocessen.

Studiekontoret medvirker til uddannelsen af studenterstudievejlederne i form af vejledningsarrangementer, som giver en introduktion til eller genopfriskning af emner og områder, som er væsentlige for god vejledning på universitetet. I 2004 blev afholdt to heldagskurser.

Eksamenstilsynet tilrettelægger i samarbejde med fagene de skriftlige eksaminer, herunder leje og fordeling af lokaler. Desuden administrerer Eksamenstilsynet alle øvrige forhold i forbindelse med afholdelsen af de skriftlige eksaminer, herunder materialer, modtagelse af opgaver og vagtpersonalet.

SU-kontoret

Kontoret står for tildeling af SU-støtte til de studerende på SUstyrelsens vegne. Kontoret kontrollerer, at de oplysninger, de studerende giver - og som er af betydning for udbetaling af SU - er korrekte. Der foretages løbende aktivitetskontrol af samtlige studerende og ad-hoc kontrol i forbindelse med SU-ansøgninger. Kontoret underretter SUstyrelsen om de studerendes studiestatus: afslutning, afbrud, orlov og inaktivitet.

På SU-kontoret kan studerende få information og vejledning om deres muligheder, rettigheder og pligter i forbindelse med ansøgning om og modtagelse af SU. Endvidere er der omfattende muligheder for selvbetjening på www.su.dk.

Af universitetets ca. 21.000 studerende modtager knap 16.500 SU-støtte. I 2004 blev der således til studerende på Aarhus Universitet udbetalt 708 mio. kr. i stipendium, og desuden 224 mio. kr. i lån til de godt 9.500 studerende, der ønskede lån. SU-kontoret behandler ansøgninger tastet via selvbetjeningen og modtagne ansøgninger om bl.a. dobbeltklip, fødselsklip, tillægsstipendier, handicaptillæg, slutlån og dispensation fra SU-støtterammen.

SU-kontoret er et servicekontor for de studerende. De studerende skal så vidt muligt have afklaret deres SU-forhold ved 1. henvendelse. Ekspeditionstiden for behandling af ansøgninger vil normalt ikke overstige 2-3 uger. I perioder med spidsbelastning og ved ansøgning om eksempelvis dispensation fra støtterammen kan ekspeditionstiden dog være længere.

I 2004 blev det muligt for handicappede at søge ekstra SU som følge af manglende muligheder for at have fritidsarbejde. Vejledningen i forbindelse med sådanne ansøgninger foretages af Rådgivnings- og Støttecenteret.