Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskere med ekspertviden i skolestart

Eksperter fra Aarhus Universitet har viden om eksempelvis små børns trivsel i skolen, mobing, indeklima, tests, skolepolitik og læsekompetencer hos tosprogede børn. 

Se også oversigt over temaer og eksperter på DPU, Aarhus Universitet.

Steffen Petersen

Lektor Institut for Byggeri og Bygningsdesign - Design and Construction

Ekspertområde

  • Indeklima

Torben Sigsgaard

Professor Institut for Folkesundhed - Miljø, Arbejde og Sundhed

Ekspertområde

  • Indeklima og sundhed

Ekspertområder

  • Psykisk udfordrede skoleelever

  • Mistrivsel

Mikael Thastum

Professor Psykologisk Institut

Ekspertområder

  • Skolefravær

Knud Ryom

Adjunkt Institut for Folkesundhed - Sektion for Sundhedsfremme og Sundhedsvæsen

Ekspertområder

  • Konsekvenser af inaktivitet – betydningen af bevægelse i skoledagen

Ditte Alexandra Winther-Lindqvist

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Overgang mellem dagtilbud og skole

Hanne Knudsen

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Uddannelsesvidenskab, Emdrup

Ekspertområder

  • Forældre og forældresamarbejde

Dorte Kousholt

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Forældre og forældresamarbejde

Helle Plauborg

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Undervisning af små børn i skolen

Karen Wistoft

Professor MSO DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Sociologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Trivsel blandt små børn i skolen

Lotte Hedegaard-Sørensen

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Sociologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Børn med særlige behov
  • Inklusion
  • Specialpædagogik

Ning de Coninck-Smith

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Sociologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Skolehistorie og skolens børnesyn før og nu

Jette Kofoed

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Uddannelsesvidenskab, Emdrup

Ekspertområder

  • Mobning

Dorte Marie Søndergaard

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Mobning
  • Køn i skolen

Frans Ørsted Andersen

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Aarhus

Ekspertområder

  • Skolereformen

Ida Wentzel Winther

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Lange skoledage

Anna Karlskov Skyggebjerg

Studieleder og viceinstitutleder for uddannelse DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Sekretariatet, Emdrup

Ekspertområder

  • Læsning og danskundervisning

Christian Christrup Kjeldsen

Viceinstitutleder for forskning DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Sekretariatet, Aarhus

Ekspertområder

  • Internationale undersøgelser af danske elever

  • Social ulighed i skolen

Laura Gilliam

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup

Ekspertområder

  • Etniske minoritetsbørn i skolen

Bergthora Kristjansdottir

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Emdrup

Ekspertområder

  • Undervisning i dansk som andetsprog

Anders Højen

Lektor Institut for Kommunikation og Kultur - Lingvistik

Ekspertområder

  • Overgange mellem skole og dagtilbud
  • Sprog og læsekompetencer hos tosprogede elever

Dorthe Bleses

Professor Institut for Kommunikation og Kultur - Lingvistik

Ekspertområder

  • Overgange mellem skole og dagtilbud
  • Tidlige forskelle og læring i skolen

Ekspertområder

  • Matematik
  • Skolestartalder

Maria Knoth Humlum

Lektor Institut for Økonomi

Ekspertområder

  • Matematik

  • Evaluering af folkeskolen

  • Undervisningstid

Michael Rosholm

Professor Institut for Økonomi

Ekspertområder

  • Ulighed

  • Chanceulighed og turboforløb

Simon Calmar Andersen

Professor Institut for Statskundskab

Ekspertområder

  • Skolepolitik

  • Evaluering af folkeskolen

  • Test og målinger