Gajraj vil ryste dataverdenen med sin forretningsidé

Iværksætterprogram for postdocs skal gøre AU-forskers vision til virkelighed. Han har opfundet en metode til at komprimere data så effektivt, at det kan revolutionere både vores personlige elektronik og industrien.

Forskningsprojekter med Vestas og Grundfos har givet Gajraj Kuldeep en dybdegående forståelse for, hvordan hans teknologi kan skabe forandringer. Foto: Rasmus Eriksen

Forsker Gajraj Kuldeep fra Aarhus Universitet har en vision om at skabe en bedre verden gennem teknologi.

Han vil give vores smartphones et kæmpe løft og udfordre den nuværende måde at digitalisere industrien på. Ikke nogen nem opgave, men Kuldeep har ikke kun forskningen i ryggen - han har også viljen og softwaren til at gøre sin idé til virkelighed.

Nu har han taget springet fra laboratoriet til iværksætter med hjælp fra Spin-outs Denmark, et iværksætterprogram for postdocs ved landets universiteter.

“Støtten fra Spin-outs Denmark har været afgørende. Jeg har fået hjælp til at præsentere min idé for potentielle investorer, kunder og partnere. Jeg har også modtaget feedback på min forretningsplan, mit produkt og min strategi,” siger han.

Programmet har givet forskeren ét års økonomisk sikkerhed til at udvikle sin virksomhed sideløbende med sin ansættelse som postdoc ved Institut for Elektro- og Computerteknologi.

Hidtil uset teknologi
Kernen i Gajrajs Kuldeeps forretning er at gøre datakomprimering ekstremt effektiv.

Han har brugt sin karriere på at forske i datakomprimering i samarbejde med industrigiganter som Vestas og Grundfos. Undervejs har han fundet en metode, der kan pakke enorme mængder af data fra såkaldte smarte enheder (kendt som Internet of Things) i små og lette filer uden at miste noget af den værdifulde information.

Metoden har hidtil været ukendt. Men den er efterspurgt. Især fra store industrier som vindmøllesektoren, hvor gigantiske zettabytes af information konstant banker på døren, når sensorer i hver eneste turbine genererer en eksplosiv mængde data - mere end 300 sensorer per turbine.

Softwaren vil også forbedre vores personlige elektronik som smartphones og tablets. Den tillader eksempelvis bedre billede- og videokvalitet uden at gå på kompromis med strømforbrug eller lagerplads.

”Min idé er ikke bare et teoretisk koncept. Det er en praktisk løsning, som jeg tror kan gøre en stor forskel,” siger Gajraj Kuldeep.

Fra forsker til iværksætter
Som forsker har Gajraj Kuldeep nydt at udforske nye idéer, men trangen til selv at medvirke til at omsætte forskningsresultaterne til konkrete løsninger blev til sidst for stor.

”Både som forsker og som iværksætter skal man være selvstændig og risikovillig. Begge discipliner kræver, at du skal være klar til at udfordre det eksisterende og skabe noget nyt. Jeg har fundet ud af, at jeg trives særlig godt med den slags vilkår,” siger han.

Forskeren er taknemmelig for den hjælp, han indtil videre har fået fra Spin-outs Denmark. Her har han fået de værktøjer og det netværk, han havde brug for at handle på sin iværksætterdrøm.

Han opfordrer derfor andre forskere, der har en god idé, til at søge ind i programmet.

“Det er en chance, man ikke bør lade gå fra sig, hvis man vil prøve at gøre en mere direkte forskel med sin forskning,” siger han.

Hvis du er interesseret i optagelse i Spin-outs Denmark, kan du læse mere her.

Spin-outs Denmark

• Støtter yngre forskere med at realisere deres forskningsbaserede forretningsidéer.

• Programmet tilbyder kompetenceudvikling, netværk, mentorordning, workshops og pitch-træning og ét års finansiering.

• Projektet er et samarbejde mellem Danmarks otte universiteter og finansieres med 75 millioner kroner fra Villum Fonden.

Læs mere her.

Gajraj Kuldeep og datakomprimering

• Ph.d. i elektro- og computerteknologi fra Aarhus Universitet, hvor han har arbejdet med datakomprimering siden 2019.

• Forskerens softwareløsning har navnet "Triumvirate Compression Software" (TCS) og er en patentansøgt teknologi af Aarhus Universitet, der mestrer at komprimere data.

• Teknisk set skærer løsningen drastisk ned på lagerplads, transmissionstid og interferens, mens den forbedrer analysekapacitet og batterilevetid.

• Målet med datakomprimeringen er at opnå mindre filstørrelser, hvilket sparer plads på enheder og gør det hurtigere at overføre data over nettet.

• Det er en afgørende teknologi, der har stor indflydelse på vores digitale liv, fra hurtigere downloads til mere plads til billeder, videoer og applikationer på vores enheder.