Fra litteraturforskning til LEGO-klodser: Jakob Gaardbo Nielsen tog springet ud i erhvervslivet

Jakob Gaardbo Nielsen sætter retningen for, hvordan LEGO-produkter taler til dig. Det har dog ikke altid ligget i kortene, at han skulle gå fra litteraturforskningen til en af Danmarks største virksomheder.

Jakob Gaardbo Nielsen sætter retningen for, hvordan LEGO-produkter taler til dig. Foto: Nicolai Hildebrand

Blot en uge efter forsvaret af sit ph.d.-projekt, gik Jakob Gaardbo Nielsen en anden vej, end den han ellers havde forestillet sig. For i stedet at fortsætte forskerarbejdet bag murerne ved Aarhus Universitet, startede han i en af Danmarks største virksomheder, LEGO.

I dag er han med til at udvikle LEGO-brandets Tone of Voice – altså hvordan brandet taler til sine modtagere i alt fra marketingmateriale, på sociale medier og bag på de verdenskendte raslende legetøjsæsker.

På den måde kombinerer Jakob Gaardbo Nielsen flere af de evner, han udviklede og forfinede under arbejdet med sit ph.d.-projekt ved universitetet.

”Jeg er glad for at skrive og forvandle ny viden til gode og letlæselige artikler. Det var noget af det, jeg bedst kunne lide ved forskningen. En sproglig stilling ved LEGO har givet mig mulighed for at udnytte mine kompetencer fra litteraturstudiet i erhvervslivet,” siger han.

Jakob Gaardbo Nielsen har både en bachelor og kandidat i litteraturhistorie, og hans ph.d.-projekt handlede om, hvordan engelsk og fransk litteratur fra 1800-tallet skildrede familievirksomheder, børshandel og andre økonomiske nybrud i samtiden – og ikke mindst hvordan datidens virksomheder omtalte dem.

Mere end en forskeruddannelse
Men det er ikke blot arbejdet med klassiske litterære værker og videnskabelige analysemodeller fra ph.d.-tiden, Jakob Gaardbo Nielsen bruger i sit job hos Lego i dag. Under et ph.d.-projekt følger der praktiske opgaver med såsom konferenceplanlægning og redaktionsarbejde, der skal løses og koordineres. Et aspekt af forskeruddannelsen, som Jakob Gaardbo Nielsen trivedes med, og som han i dag høster frugterne af.

”Jeg blev glad for projektkoordineringen under ph.d.-studiet og har været med til at planlægge konferencer, både i Danmark og internationalt. Hos LEGO Gruppen kunne de derfor stole på, at jeg havde prøvet at tage ansvar på store internationale arbejdsopgaver,” siger han.

At vælge en anden vej
En karrievej hos LEGO var næppe den retning, Jakob Gaardbo Nielsen selv havde forestillet sig, inden han trådte ud i erhvervslivet. Han havde længe set litteraturforskningen som den mest oplagte karrierevej.

”Jeg var kommet ind i universitetsverden med en utrolig stærk passion for skønlitteraturen og udviklede hurtigt en interesse for akademisk litteraturanalyse og litteraturvidenskab,” siger han.

Men en ensom skriveproces på et hjemmekontor under COVID-19-pandemien gjorde, at han mistede gnisten for det litterære arbejde, hvor bøgerne nu snarere føltes som rugbrødsarbejde end passionsprojekter.

Han ville i en anden retning, og allerede inden han afleverede sit ph.d.-projekt, begyndte han at lede efter arbejde uden for Aarhus Universitet. Hurtigt efter sit forsvar tilbød LEGO Gruppen ham en mulighed, der var for spændende til at afslå.

Fik hobbyen tilbage
I dag vil Jakob Gaardbo Nielsen ikke afvise, at han en dag vil vende tilbage til forskningens verden, men for nu er han glad for, at han tog skridtet ud i erhvervslivet.

”Jeg trængte til at prøve noget andet og tog en chance med et helt andet slags arbejde. Det var et godt træk. For jeg har genfundet min passion for litteratur i min fritid, og jeg bruger stadig de kompetencer forskeruddannelsen gav mig til at skabe værdi ude i samfundet.” siger han.