Hjernen, medierne og vores politiske meningsdannelse

Oplev Lene Aarøe, lektor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, fortælle om, hvordan medier og politikere påvirker vores politiske meningsdannelse.

Den politiske debat gløder dagligt i medierne om håndtering af klimaforandringer, reformer af sundhedsvæsnet, sygeplejerskernes løn, indvandring og integration, krigen i Ukraine, og hvorvidt Mette Frederiksen bliver ny generalsekretær for Nato. Men hvor meget kan medierne og politikerne påvirke almindelige menneskers politiske holdninger og faktuelle opfattelser med deres budskaber og historier i en bestemt ramme (framing)? Hvad sker der på sociale medier og hvilke typer budskaber genererer likes, kommentarer og delinger? Hvad betyder det for folks politiske interesse og tillid, når medierne fokuserer på politik som spin og strategi? Hvordan påvirkes almindelige mennesker, når politikerne fralægger sig almindelige debatnormer, som fx Donald Trump gør det i sine kampagner? Kom med helt ind vælgernes politiske hjerne når vi stiller skarpt på den politiske psykologi, der belyser hvordan medier og politikere kan påvirke vores politiske meningsdannelse og tilgang til den demokratiske samtale.

Hele forelæsningen

Afholdt d. 9. oktober 2023

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i samfundsfag.

Anbefalet læsning:

Laustsen, L., Aarøe, L., Smith, K.B., & Petersen, M.B. (2021): "Psykologien bag casejournalistikkens magt". I Borberg, V., Borberg, H. Z., Suhr, C., & Vinding, N. V. (red). Når medierne sætter dagsordenen (pp. 239-259). København: Djøf forlag.

Videostream

Livestreamingen er afholdt. Der vil snarest blive uploadet en videooptagelse af forelæsningen.