Hvorfor er der krig i Ukraine?

For første gang siden 1990’erne er der igen krig i Europa.  Ukrainske byer ødelægges og millioner af ukrainere er allerede blevet drevet på flugt som konsekvens af Ruslands invasion i Ukraine. Og i øvrigt har der været krig allerede siden 2014, da russiske styrker besatte store dele af det østlige Ukraine og Krim-halvøen.  Foredraget sætter fokus på den historiske, politiske og kulturelle kontekst for krigen.  Hvem er ukrainerne og russerne?  Hvorfor valgte Rusland at angribe Ukraine?  Hvad vil parterne i krigen opnå, og hvilke konsekvenser har krigen for Europa?

Om foredragsholderen: Christian Axboe Nielsen er lektor i Historie og Human Security ved Aarhus Universitet.  Han forsker i østeuropæisk historie og er forfatter til flere artikler om krigene på Balkan, folkedrab, krigsforbrydelser, retsforfølgelse og andre emner, bl.a. bogen Vi troede ikke, det kunne ske her: Jugoslaviens sammenbrud, 1991-1999.  Han har over tyve år arbejdet med retsforfølgelse af krigsforbrydelser, bl.a. ved den permanente internationale straffedomstol ICC og ved FN’s særlige tribunal for det tidligere Jugoslavien, ICTY, og han har været ekspertvidne i adskillige retssager.

Hele forelæsningen

Afholdt d. 3. maj 2022

Målgruppe:

Foredraget henvender sig primært til elever og lærere i historie og samfundsfag og andre gymnasieklasser med interesse for den aktuelle situation i Ukraine.

Videostream