"Snus, det er jo slet ikke farligt - eller hvad?"

Oplev Knud Ryom fra Institut for folkesundhed fortælle om, hvordan man samfundsmæssigt arbejder med at forebygge og begrænse brugen af nikotinholdige produkter.

Færre ryger, men flere bruger andre nikotinholdige, røgfrie produkter som f.eks. e-cigaretter, snus og tyggetobak. Det skyldes blandt andet lavere pris, smagstilsætning, emballagedesign og lavere sundhedsmæssig viden om disse nye produkter. Desværre viser forskning, at helbredsrisici ved de nye produkter er mindst lige så udfordrende som traditionelle, især ved at påvirke hjernen, som endnu ikke er færdigudviklet blandt unge.

I dette oplæg vil I lære mere om de røgfrie produkter (især nikotinposer, ofte blot kaldt snus) deres udbredelse og indvirkning på kroppen, men også hvordan man på et samfundsmæssigt plan kan arbejde med at forebygge og begrænse brugen af disse produkter.

Hele forelæsningen

Praktisk information

Afholdt den 13. marts 2024

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i samfundsfag.