Seksuel selektion og parringsstrategier - hvorfor er det hannerne, der har de flotte farver?

Oplev Trine Bilde fra Institut for Biologi fortælle om, hvorfor hanner hos dyr udvikler overdrevne træk og konkurrerer om adgang til at formere sig.

Biologisk set er det eneste formål med livet reproduktion - at videreføre sine gener til den næste generation. Seksuel reproduktion indebærer et samarbejde mellem kønnene, fordi hunnens æg skal befrugtes med en sædcelle fra hannen, men der foregår en indædt kamp imellem hanner om adgang til at befrugte hunnens æg. I dyrenes verden ser man de mest utrolige tilpasninger hos hanner for at sikre deres reproduktive succes.

Men hvorfor er det altid hanner, der har de mest overdrevne træk, store gevirer, farvestrålende fjerpragt, komplicerede parringsritualer? Hvorfor er det hanner, der slås om hunner, og ikke omvendt?

Praktisk information

Tid og sted:

• Tirsdag den 16. april 2024 kl. 10:00-11:00
  • Livestreames på dit gymnasium eller opleves live på Aarhus Universitet

Det er gratis at deltage i forelæsningen. Forelæsningen foregår på dansk.

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i biologi.

Videostream

Livestreamingen er afholdt. Der vil snarest muligt blive publiceret en video af forelæsningen på denne side.