Her på siden finder du beskrivelser af projekter som medarbejdere på RSC har lavet.
ADHD er tidligere blevet opfattet som en typisk “drenge-diagnose” bl.a. kendetegnet ved fysisk hyperaktivitet. Men flere og flere piger og kvinder diagnosticeres nu med ADHD eller ADD. Ligeledes er der en betydelig stigning i antallet af kvindelige universitetsstuderende med ADHD/ADD, der har behov for studiestøtte. Projektets formål er at undersøge de særlige forhold, der gør sig gældende hos kvinder med ADHD/ADD og udvikle greb og fremgangsmåder i de individuelle støtteforløb samt gruppebaserede forløb til denne voksende gruppe af studerende.
Kontaktperson: Maya Dubadi Olsen, madu@au.dk
Formålet med projektet ”Traumer i studiestøtten” har været at udarbejde et praksisnært værktøj, der kan understøtte rådgiveres arbejde med at skabe tryghed, normalisere reaktioner og give studerende konkrete redskaber til at håndtere deres traumerelaterede udfordringer i et studieliv. Materialet indeholder psykoedukationsmateriale, konkrete øvelser og strategier, der kan anvendes i rådgivningssamtaler, gode formuleringer til brug i samtaler samt en liste over relevante henvisningsmuligheder.
Kontaktperson: Emilie Johannessen, elj@au.dk
Link til materialet
Formålet med projektet er at indsamle kontrolgruppedata fra unge og voksne uden matematikvanskeligheder. Dataene skal bruges som sammenligningsgrundlag i udredninger for dyskalkuli med henblik på at styrke kvaliteten af evalueringer og tilbagemeldinger.
Kontaktperson: Karen Kjær Odgaard, kko@au.dk