Fake News og kampe om samfundets sandheder

Afholdt d. 4. september 2019

Målgruppe: Primært gymnasielærere og elever i idéhistorie, samfundsfag, filosofi og dansk, men kan også have relevans for oldtidskundskab og på tværs af fag som et alment dannende element i gymnasieuddannelsen.

Kom og hør - eller se via streaming - Ph.d.-studerende Simone Sefland Pedersen, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet, forelæse over emnet Fake news og kampe om samfundets sandheder

Fake news er over det hele. Det står i avisernes spalter, det flyver fra politikernes læber og selv Danmarks Biblioteksforening har udviklet en guide, som skal hjælpe læsere, lyttere og seere med at identificere ”fake news”. Men hvorfor fylder fake news så meget i offentligheden i netop disse år?

Denne forelæsning giver begrebet ”fake news” en historisk kontekst. Forelæsningen giver et idéhistorisk rids over den vestlige journalistiks forhold til sandhed, løgn og alle gråtonerne derimellem, og derefter bevæger vi os op i nutiden, hvor vi gennem eksempler på brugen af begrebet ”fake news” skal undersøge hvad folk egentlig mener, når de siger det. For begrebet bruges om mere end bare falske nyheder. Det peger også på en hel række samfundsudviklinger, som er tydelige i den offentlige debat i disse år: en forandring af hvad vi betragter som vidensautoriteter, de sociale mediers indvirkning på hele offentligheden og udvikling af de klassiske journalistiske genrer. Ikke mindst peger det på alle de kampe, der foregår om sandheden, i en tid, hvor vi hele tiden bliver fortalt at ingen længere tror på den.

Anbefalet læsning om emnet: