Kvantemekanik og klimaforandringer: Rejsen fra enkelte molekyler til partikler i atmosfæren

Den menneskelige udledning af diverse gasser og partikler til atmosfæren giver anledning til, at vores klima konstant er under udvikling. Den bedst kendte effekt skyldes opvarmningen fra drivhusgasser så som karbondioxid (CO2) og metan (CH4), men forståelsen af den opvarmende effekt af drivhusgasserne giver ikke det fuldente billede. Meget små luftbårne partikler, kendt som aerosoler, har forskellige indvirkninger på vores klima, men desværre ved vi meget lidt om, hvor meget og hvordan aerosoler påvirker klimaet. Ifølge FN’s klimapanel (IPCC) så udgør aerosolpartikler den største usikkerhed i forståelsen af vores nuværende og fremtidige klima. Det er derved altafgørende, at vi får en bedre forståelse for, hvordan aerosolpartikler dannes og gror i atmosfæren.

I forelæsningen vil der være specifikt fokus på, hvad aerosolpartikler er, hvor de kommer fra og deres rolle i vores klimasystem. Jonas Elm vil fortælle, hvordan kvantekemiske beregninger kan anvendes til at få indsigt i partikeldannelse på molekylært niveau, hvilket ikke er muligt ved brug af eksperimentelle metoder.

Hele forelæsningen

Praktisk information

Afholdt d. 16. november 2021

Målgruppe: Forelæsningen henvender sig primært til elever og lærere i matematik, kemi, fysik og geovidenskab.