Løber vi tør for batterier?

Oplev professor Dorthe Ravnsbæk fortælle, hvorfor vi i fremtiden løber tør for batterier, hvis vi ikke udvikler nye bæredygtige batterier til den grønne omstilling.

Vores smartphones, laptops og al vores anden uundværlige elektronik bruger genopladelige lithium-batterier. Derudover stiger forbruget af lithium-batterier voldsomt, fordi flere skifter benzinbilen ud med en el-bil, og fordi batterier i stigende grad benyttes til lagring af elektricitet fra vindmøller og solceller.

Desværre er den nuværende batteriteknologi baseret på sjældne grundstoffer som fx cobolt, der udvindes med store miljømæssige og menneskelige omkostninger. Den store efterspørgsel på lithium-batterier betyder, at vi risikerer at løbe tør for flere af de sjældne grundstoffer, der indgår i batteriet, og dermed løber vi tør for lithium-batterier.

I dette foredrag forklarer Dorthe Ravnsbæk, hvordan et lithium-batteri grundlæggende virker. Kom med helt ind i batteriet og hør mere om,, hvordan vi kan udvikle andre og mere bæredygtige batterier til den grønne omstilling.

Hele forelæsningen

Praktisk information

Onsdag den 28. februar 2024

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i kemi eller bioteknologi.

Anbefalet læsning: