Aarhus Universitets segl

Webinar

Onsdag d. 13. december kl 16.00-17.00

Til webinaret bliver du klogere på livet efter et universitetsstudie. Du kommer både til at høre fem forskellige tidligere studerende, det man kalder alumner, fortælle om arbejdet efter en universitetsuddannelse til en paneldebat. 
De har fem meget forskellige jobs og har alle sammen læst på Aarhus Universitet. Men hvad har de så egentlig læst? Det får du ikke at vide på forhånd. I stedet for skal du se, om du i løbet af debatten kan gætte, hvad det fem alumner har læst. For en universitetsuddannelse kan føre til rigtig mange forskellige jobs, og det er ikke altid til at gætte, hvilken uddanenlse folk har. 

Seminaret kommer til at foregå over zoom. Det er ikke nødvendigt, at du downloader zoom, men det er vigtigt, du sidder ved din egen computer og ikke deler kamera med andre.

Program

Tid Program
16.00 - 16.05 Velkomst

16.05 - 16.15

”Hvad kan jeg blive?” – oplæg ved Karen Lintner, Karrierekonsulent ved Arts Karriere

16.15 - 16.55

Paneldebat med fem alumner fra Aarhus Universitet, hvor eleverne for lov til at gætte på alumnernes uddannelser undervejs.

16.55 - 17.00

Afslutning, evaluering og god jul

Forbered dig til webinaret

Shift happens!

Kan du egentlig planlægge, hvilken uddannelse du gerne vil læse? Og hvilket job du gerne vil have bagefter? Hvilket liv du gerne vil leve? Hvis du ikke allerede har regnet det ud, er svaret nej for langt de fleste.

For pludselig sker livet! Det kan være, at du ikke lander et højt nok snit til den uddannelse, du gerne vil ind på. Det kan være, at du brækker benet og ikke kan læse Idræt alligevel. Det kan være, at du får et job i dit sabbatår og lærer, at du faktisk hellere vil noget helt andet. Livet er uforudsigeligt, og du kommer sandsynligvis ikke til at opleve den lige vej ud i uddannelse og job.

Måske har vores fem alumner også oplevet tilfældigheder i deres karriereveje? Det finder vi ud af, når vi mødes foran skærmen.

I løbet af webinaret skal du se om du kan gætte, hvad de fem alumner har læst. Efter webinaret, så kan du læse meget mere om alle fem, om deres dagligdag og hvad de bruger deres uddannelse til på hjemmesiden her i den blå bog nedenfor. 

Alligevel, så kan det give god mening at :

  1. Tænke over, om du har nogle jobønsker senere i dit liv? 
  2. Prøve quizzen ”Hvad laver AU’eren” og find ud af, om du kan se, hvad de har læst ud fra, hvordan de ser ud og hvad de arbejder med.

Blå bog

I den Blå bog kan de læse meget mere om de fem tidligere studerende som du mødte til webinaret. Du kan både se hvilken uddannelse de har læst, hvor de arbejder henne og hvilken titel de har. De har også alle sammen givet et eksempel på, hvordan en arbejdsdag kan se ud og hvad deres arbejde går ud på. 

Har du spørgsmål til de enkelte alumner må du meget gerne finde dem på LinkedIn. Så vil de meget gerne svare. Du kan også skrive til SubUniversity@au.dk, og så få deres mailadresse. 

Emilie Riberholt

Uddannelse: Diplomingeniør i Bygningsteknik og Civilingeniør i Construction Management 

Job: Entrepriseleder ved Raundahl & Moesby A/S

Et eksempel på en arbejdsdag:

07.00-07.30

Møder ind på byggepladsen på byggepladskontoret i skurbyen. 

Tjekker og svarer på mails - drikker kaffe og spiser morgenmad. 

07.30-09.00

Rundering på byggepladsen. Tjekker om håndværkerne er som aftalt på pladsen, laver de det de skal, har de spørgsmål mm. Koordinerer arbejdet på pladsen i forhold til håndværkere, leverancer, materialer, maskiner, sikkerhed, bæredygtighed mm. Snakker med håndværkere og folk på pladsen. Sørger for at arbejdet forløber planmæssigt i forhold til tidsplanen og det aftalte i forhold til kvalitet, tid og økonomi. 

09.00-11.00

Sikkerheds- og byggemøde. Møde med håndværkere og deres formænd. Sikkerheden og kommende særlige farlige arbejder på pladsen gennemgås. Fremdrift, tidsplan og og koordination af entreprenørerne og arbejderne på pladsen gennemgås og fastlægges.

12.00-12.30 Frokost med kollegerne i skurbyen. 
12.30-13.30

Kvalitetssikring på pladsen. Tjekker og dokumenterer, at arbejdet laves i henhold til tegninger, beregninger og beskrivelser. Jeg tjekker, at der bliver anvendt de rigtige materialer både i forhold til kvalitet, bæredygtighed, statik og æstetik. 

13.30-14.30

Sikkerhedsrundering. Tjekker at sikkerheden er i orden. Hvis den ikke er, gør jeg tiltag for at få den bragt i orden. 

14.30-15.30

Opsamling på rundering og kvalitetssikring. Jeg dokumenterer kvalitetssikringen med billeder, beskrivelser og mål. Jeg følger op på det jeg har set på pladsen. Skal der ringes efter en håndværker, bestilles materialer eller koordineres fremtidige arbejder. Tjekker op på økonomi og tidsplan. Sender og svarer på mail. 

Hvorfor valgte du at læse Construction Management?

Jeg kommer fra en familie, hvor en stor del er uddannede håndværkere og derudover havde min morfar et stort entreprenørfirma. Så byggeri har altid været en del af mit liv og jeg har altid fundet dette spændende. Jeg valgte at læse bygningsingeniør med speciale i construction management, da jeg godt kan lide at være ude på byggepladsen og se byggeriet tage form. Jeg synes, det er sjovt og spændende at planlægge byggeriet fra bunden lige fra projektering, kontraktering og til udførelse. Jeg drømte om et alsidigt job med menneskekontakt, problemløsning, koordinering og planlægning. 

Hvad har du lært på Construction Management som du bruger i dit daglige arbejde? 

På byggepladsen bruger jeg min teoretiske viden fra uddannelsen i forhold til ledelse og planlægning herunder til ledelse og koordinering af entreprenørerne samt tidsplanlægning. Derudover har ingeniøruddannelsen givet mig en stor forståelse af byggeriets opbygning og mange faser, som jeg hver dag bruger på byggepladsen. Jeg har fået teoretisk viden som jeg kan anvende i praksis. 

Er der noget der har overrasket dig, nu du er på den anden side af studiet og du har et arbejde? 

Det er sjovt at arbejde, når man arbejder med det, man synes er spændende og sjovt. 


Søren Karlsen

Uddannelse: Bachelor i Kinastudier, Cand.mag. i Globale områdestudier

Job: Fuldmægtig ved Uddannelses- og Forskningsstyrelsen

I mit job beskæftiger jeg mig primært med at understøtte de danske innovationscentre, som ligger 7 forskellige steder i verden, hvor de hjælper danske forskere og virksomheder med at bygge bro til nogle af verdens førende innovationsmiljøer. 

Eksempel på en arbejdsdag:

8:45 Jeg møder ind og bruger den første time på at svare på mails, mens stort og småt drøftes uformelt over skrivebordet med mine kollegaer.
10:00 Starter vores ugentlige teammøde, hvor vi tager en status på igangværende opgaver og drøfter særlige opmærksomhedspunkter for den kommende uge.
11:00 Er jeg tilbage til skrivebordet, hvor jeg har et telefonopkald med et af innovationscentrene for at drøfte en rapport om internationale forskningssamarbejder om sundhed, som de har sendt mig et udkast til.
12:00 Frokost med mine kollegaer
12:30 Eer jeg i gang med at forberede mig til et møde kl. 13 med en ekstern partner, der kommer på besøg for at drøfte det fortsatte samarbejde. Efter godt en time er mødet færdigt, og jeg bruger et kvarter på at renskrive mine noter.
14:15 Resten af min arbejdsdag bruger jeg på fordybelse i lidt tungere opgaver, f.eks. et notat om innovationscentrenes projekter inden for grøn omstilling.
16:30 Lukker jeg computeren og siger farvel til kollegaerne. 

Hvorfor valgte du at læse Kinastudier?

I et af mine sabbatår rejste jeg til Kina sammen med en ven for at undervise i engelsk. Det var en fascinerende oplevelse at bo i et land så anderledes fra den virkelighed, jeg var vant til hjemme i Danmark, og det vækkede en interesse for det kinesiske samfund, sprog og fremmede kulturer generelt. Da jeg kom hjem og ville søge ind på en universitetsuddannelse, vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle vælge. Jeg blev enig med mig selv om, at hvis jeg valgte Kinastudier, så ville jeg i hvert fald komme til at lære mere om noget, jeg syntes var spændende, og så ville jeg hen ad vejen kunne finde mit eget fokus inden for studiet - for det er jo trods alt ret bredt at studere et helt land og dets sprog.

Hvad har du lært på Kinastudier som du bruger i dit daglige arbejde? 

I mit arbejde kommunikerer jeg meget med kollegaer i udlandet, der kommer fra en anden kulturel baggrund end mig selv. Her trækker jeg i høj grad på mine interkulturelle kompetencer, som jeg har udviklet gennem Kinastudier. Min viden om Kina og globale forhold generelt er ligeledes utrolig værdifuld i den verden, vi befinder os i lige nu. Her indebærer samarbejder med lande uden for Europa, ikke mindst inden for uddannelse og forskning, ofte væsentlige etiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige overvejelser, og min uddannelsesbaggrund giver mig et solidt grundlag for at kunne bidrage med analytiske input i beslutningsprocesser.

Er der noget der har overrasket dig, nu du er på den anden side af studiet og du har et arbejde? 

Når man kigger på en virksomhed udefra, så fremstår alt ofte professionelt og velovervejet. Som studerende kan man være usikker på, om man nogensinde bliver god nok til at blive en del af dét. Men når man kommer ud på arbejdsmarkedet, går det op for en, at det bag facaden naturligvis er mennesker, som driver virksomhederne - mennesker, der selvom de er dygtige, også begår fejl, og som også kan være i tvivl, og som ikke løser alle opgaver til perfektion. Der er med andre ord ingen grund til bekymring.


Cecilie Bach

Uddannelse: Idrætsvidenskab med tilvalg i samfundsfag 

Job: Udviklingskonsulent ved Marselisborg Consulting 

En typisk arbejdesdag

Min arbejdsdag kan variere meget, da det afhænger af, hvilke projekter jeg er på. Nogle projekter kan kræve, at jeg er meget ude hos kunder, mens andre kan være rapportskrivning, analyser eller udarbejdelse af tilbud.

8.00-8.30 Jeg møder ind på kontoret 
8:00-12:00 Jeg bruger typisk tiden på at forberede de projekter, som jeg er på. I løbet af formiddagen kan der også ske at være nogle møder – det kan både være interne og eksterne.
12:00 Spiser vi frokost, hvor vi plejer at gå sammen ned i byen og finde noget mad
12:30 Efter frokost arbejder jeg typisk videre på min projekter. Ca. to gange i ugen er jeg ude hos kunder – enten til møde eller på en workshop. Her vil jeg typisk skulle præsentere resultater eller facilitere/undervise på en workshop – ofte sammen med en praktikant eller kollega.
Mellem kl.16:00-18:00 Min arbejdsdag slutter

Hvorfor valgte du at læse Idræt?

Jeg havde svært ved at vælge, hvad jeg gerne ville læse, hvorfor jeg var ude at høre om flere uddannelser på AU. Her blev jeg fanget af idrætsstudiet, da de havde mange fag, som jeg synes lød spændende, men også fordi de havde en enorm stor valgfrihed på bachelor og kandidaten. Den store valgfrihed gjorde, at jeg kunne præge min uddannelse i flere retninger, hvilket jeg synes var meget tillokkende, da jeg havde svært ved at træffe en beslutning om, hvad jeg gerne ville arbejde med i fremtiden på daværende tidspunkt.

Hvad har du lært på Idræt som du bruger i dit daglige arbejde?

Jeg har lært at stå overfor andre mennesker og formidle, facilitere og undervise. Jeg har også fået en masse viden om samarbejde og kommunikation på studiet samt haft stor gavn af de metodiske fag, hvilket jeg bruger når jeg f.eks. skal lave interviews, spørgeskemaer, analyser etc.

Er der noget der har overrasket dig, nu du er på den anden side af studiet og du har et arbejde? 

Jeg har altid haft mange studiejobs samt været i praktik i en anden konsulentvirksomhed, hvorfor jeg ikke var særlig overrasket over, at tingene går hurtigere i den virkelig verden. Der er ikke nødvendigvis altid tid til at fordybe sig, men nogle gange er der behov for en hurtig beslutning. Derudover er tingene ikke lige så ’teoretiske’, som på universitetet.

 


Tine Bækkelund

Uddannelse: BA i Marketing and Management Communication, MA i Corporate Communication

Job: Global Senior Brand Manager ved Danish Crown

Et eksempel på en arbejdsdag:

Jeg har en meget fleksibel arbejdsdag og et yderst varieret arbejdsliv – hvor jeg både er med bag ”scenen” når vi udvikler nye produkter og planlægger, hvordan vi kommer ind på markedet – og på scenen, når vi skal markedsføre dem.

7:30 Normalt møder jeg på kontoret, laver kaffe/sludre og tjekker mine mails og dagens aftaler/møder.
10:00

Jeg holder mange møder og oplæg, hvor jeg enten er med som deltager eller som den, der skal præsentere. Jeg afholder og deltager også i mange workshops, hvor jeg faciliterer eller er inputgiver. Derfor bruges meget af min tid også på at planlægge og designe (i fx power point og excel) disse møder. Mange af dem er også kreative – dvs. jeg holder møder med reklamebureauer, mediebureauer, digital bureauer, strategi bureauer, TV og film og produktions hold, casting- og modelbureauer, indsigts- og analysebureauer.

Mine møder varer alt fra 20 min – 1 time og workshops er ofte længere.

11:30-12:00 Spiser jeg frokost – det er vigtigt og hygger med mine kollegaer
12:00-16:00 Jeg er også med at til at udvikle produkter, og derfor kan det godt være, at jeg bruger tid ude i produktionen på at smage og navngive ny mad eller snakke om, hvad der er ”moden” til sommer næste år. Jeg er også med til at udvikle emballager og beregne priser og snakke om, hvordan og hvor i butikkerne produkterne skal stå og hvordan de skal se ud. Min. 1 gang i måneden er jeg på foto- eller film optagelse, dvs. jeg står nede hos en fotograf og fotograferer mad eller modeller eller andet og giver mit input til, hvordan tingene skal se ud. Eller sidder med på reklamefilmsoptagelser, hvor det er mig, der skal godkende alt fra hår og tøj til lyset, lyden og hvad der skal ske på selve filmen. Derfor bruges tiden på kontoret til at holde møder om alle disse ting eller udarbejde, efter-bearbejde og booke alle tingene

Hvorfor valgte du at læse Corporate Communication?

Jeg var meget i tvivl om, hvad jeg ville efter mine bachelor, og jeg ville gerne alt og intet. Men jeg ville helst ikke for meget økonomi, men arbejde indenfor reklame og marketing og gerne ud at rejse. Så jeg valgte at gå kommunikationsvejen, uden at vide hvor mange døre den egentligt kunne åbne for mig – og mest af alt fordi, den var bred og gav mig mulighed for at vælge en masse forskellige fag, så jeg kunne bygge mit studie op med noget, osm jeg virkleig brændte for.

Hvad har du lært på Corporate Communication som du bruger i dit daglige arbejde? 

Generelt det at studere har givet mig meget ift. dem, jeg arbejder sammen med, der ikke har læst en videregående uddannelse. Det lyder måske lidt skørt, men man har igennem ens studietid og med eksemener etc. prøvet at være under så meget pres og tænke kreativt, at de to egenskaber er nogle, jeg kan se, at jeg har og som jeg er god til. Også det at planlægge og prioritere en dag og en opgave, der er forskel – for om jeg planlægger en arbejdsdag/opgave på mit arbejde, eller det var at få læst 150 siders stakeholder mgmt., så er det mere eller mindre det samme. Man skal have noget disciplan og tænke ud af boksen for at nå det – og det er som om, at det har givet mig en automatisk læring at være studerende. Derudover, så har jeg haft fag som projektledelse, CSR, stakeholder management, grammar etc., som alle sammen er fag, jeg kan se, at jeg trækker på, når jeg arbejder. Også fra bachoeloren omkring marketing mix og hvilke marketing strategier, der er findes. Og vigtigst af alt det her med at være kritisk – jeg har lært at være kritisk i min tilgang til viden og til at knuse tal og indsigter og fakta, og selvom jeg ikke helt kunne se på studiet, hvad jeg fik ud af det, så har det vist sig at være yderst vigtigt at kunne. Derudover har jeg også haft et fag a la visual kommunikation – og når jeg står og skal lave instagram opslag og smukke plakater – så må man bare sige, at det der med at have en ide om, hvordan folks øjne ser og hvilke tricks man kan bruge i hjernen – det har virkelig hjulpet.

​​​​​​Er der noget der har overrasket dig, nu du er på den anden side af studiet og du har et arbejde? 

Både hvor meget jeg ikke har kunnet bruge fagene, og hvor meget jeg har kunnet bruge fagene. Såvel som hvor meget det at studere har givet mig (næsten) mere end selve fagene. Men det her med at løse opgaver i grupper, selv og med deadlines – det her med at planlægge sin tid, og være kritisk og være åben overfor nye ting – det er klart noget, jeg har lært på studiet – sådan ubevidst. Jeg har også fået et kæmpe netværk og jeg har på studiet snuset meget overordnet til nogle ting, som jeg så er gået i dybden med i mit arbejde. Fx havde vi et fag, der hed ’sociale medier’, hvor min interesse blev vakt – men nu har jeg lært alt om algoritmer, influencer samarbejder, sponsorater etc. Og så er der også det der med, at man jo alligevel har fået en del skrive-kundskaber, excel kundskaber, power point præsentationer og jeg har præsenteret ting så mange gange, at jeg ikke er nervøs når jeg skal stå og præsentere eller fortælle om ting. Jeg har lært at videreformidle og formidle svære ting på en nem måde – et fag, jeg havde knowledge communication, det er nøjagtig ligesom det, bare i virkeligheden. Og det at man også kan sige, at det er vigtigt at fortælle ting på en måde, så andre kan forstå det – det har vist sig at være virkelig vigtigt, for her kommer min uddannelse virkelig i spil.


Kamilla Søndergaard Jessen

Uddannelse: Kemi

Job: QA specialist ved KMC

Et eksempel på en arbejdsdag:

Først og fremmest, så vil jeg sige at mine arbejdsdage varierer en del, da det afhænger af om jeg sidder på vores hovedkontor eller om min arbejdsdag er på en af fabrikkerne – hvilket også er noget af det jeg synes er fedt ved mit job (variationen).

Her er et eksempel på en hverdag på en af fabrikkerne:

07:00 – 07:45 Møder ind på kontoret, starter computeren op og får et overblik over dagen og får sagt godmorgen til mine kollegaer på kontoret og rundt på fabrikken.
07:45 – 08:30 Jeg kan bedst lide at lave fordybelsesopgaver* i starten af dagen, hvorfor jeg oftest bruger morgenen/formiddagen på fordybelsestid
08:30 – 08:45 Morgenmad
08:45 – 10:00 Fortsat fordybelsestid
10:00 – 11:30 Bygningsrundgang på fabrikken. Her går fabrikschefen, vedligeholdelseschefen og jeg en inspektionstur rundt på fabrikken, hvor vi bl.a. skal have fokus på rengøring af lokaler, herunder udfyldt dokumentation, fejl og mangler på produktionsudstyr, som har betydning for hygiejnen og/eller fødevaresikkerheden samt vedligehold af bygninger, indvendigt og udvendigt. Dette dokumenterer jeg med beskrivelser, billeder og aktionspunkter, hvis det er nødvendigt.
11:30 – 12:00 Frokost
12:00 – 13:00 Opdatering af min e-mail indbakke; besvar det der kun tager ca. 5 minutter at besvare og ellers sæt tid af til håndtering af det, der tager længere tid at besvare.
13:00 – 14:30 Ad-hoc opgaver rundt på fabrikken – f.eks. opklarende spørgsmål med operatørerne (dem der kører fabrikken) ifm. intern audit** rapporter.
14:30 – 15:30 QA (kvalitet) statusmøde med fabrikschefen. Hver måned har vi et statusmøde, hvor vi vender stort og småt ift. ”kvalitetsopgaverne” på fabrikken.

*Fordybelsesopgaver er typisk opgaver, hvor jeg skal sidde på computeren med en opgave, der tager mere end 15 – 20 minutter og derfor kræver at jeg er lidt mere fokuseret og ikke lader mig forstyrre. Sådanne opgaver kunne hedde; opdatering af vores risikovurderinger, håndteringer af afvigelser, opfølgning på intern audit rapporter.

**intern audit er en måde hvorpå vi som virksomhed sikre, at vi lever op til kravene i de certificeringer (ex fødevaresikkerhed) vi har. Dette sker ved at vi gennemgår om der er overensstemmelser med det vi gør i praksis og det vi skriver i vores systemer at vi gør.

Hvorfor valgte du at læse Kemi?

Jeg har altid synes at de naturvidenskabelige fag var de mest spændende – især var jeg rigtig glad for matematik og kemi i gymnasietiden (dette kan til dels også skyldes nogle gode gymnasielærer i disse to fag). Jeg har ikke nogen forældre eller ældre søskende, der havde læst på universitetet, men vidste at jeg selv gerne ville afsted. Jeg overvejede derfor enten matematik eller kemi/kemiingeniør. Jeg havde en veninde som startede på en bachelor i matematik året før jeg selv startede, og hun fortalte mig at fokus i højere grad var på beviser og de bagvedliggende teorier for matematikken end selve anvendelses af den (dvs. flere bogstaver/tegn end tal) og jeg vidste derfor at det ikke skulle være matematik jeg ville læse, da jeg bedst kan lide anvendelsesdelen. Jeg valgte derfor at læse en bachelor i kemi er ren og skær interesse – og ikke fordi jeg havde den fjerneste idé om hvad uddannelsen kunne bruges til.

Hvad har du lært på Kemi som du bruger i dit daglige arbejde?

De ting jeg har lært på kemi-uddannelsen, og som jeg bruger i mit daglige arbejde i dag er; Excel-kundskaber, håndtering af kemi/kemikalier, sikkerhedskursus, formidling og facilitering (studiejob som studenterstudievejleder), grundlæggende naturvidenskabelig forståelse indenfor kemi, fysik og matematik (eksempelvis at forstå kemiske navne og fysiske principper).

Jeg har under mit studie haft et studiejob som studenterstudievejleder, som man nok ikke vil betegne som et kemi-fagligt relevant studiejob, men som har haft en stor indflydelse på mit arbejdsliv i dag. Det har nemlig været med til at vise mig, at jeg godt kan lide at arbejde med mennesker og formidling – hvilket også er en del af mine arbejdsopgaver i dag, hvor jeg er med til at formidle vigtigheden i fødevaresikkerhed på vores fabrikker.

Er der noget der har overrasket dig, nu du er på den anden side af studiet og du har et arbejde?

At mange uddannelser/professioner kan lede til at den samme stilling i en virksomhed, selvfølgelig har vi lidt forskellige styrker (kompetencer) pga. forskellige baggrunde, men som bare gør at vi supplerer hinanden godt.