Masteruddannelsen er målrettet gymnasielærere med en baggrund indenfor et andet gymnasiefag, der vil opkvalificeres med den nyeste viden inden for informatikundervisning.
Masteruddannelsen i informatikundervisning er en forskningsbaseret uddannelse, der med udgangspunkt i den adgangsgivende uddannelse og erhvervserfaring indeholder videregående studier inden for informatik. Masteruddannelsen sigter mod at opbygge faglig kompetence hos danske gymnasielærere til at undervise i faget informatik. Uddannelsen dækker det obligatoriske kernestof for de faglige mindstekrav f.eks. programmering, systemarkitektur, datastrukturer m.v. med henblik på videreformidling i gymnasieskolen.
Masteruddannelsen er et samarbejde mellem seks danske universiteter:
Masteruddannelsen kan tages som en hel uddannelse (60 ECTS) eller som enkelte moduler (5-10 ECTS).
Masteruddannelsen retter sig specifikt mod gymnasielærere, der allerede underviser i ét eller flere af gymnasieskolens fagrækker, og som ønsker at opnå undervisningskompetence i informatik. Uddannelsen retter sig dermed mod gymnasielærere, der har brug for opkvalificering. Uddannelsen har ikke til formål at uddanne gymnasielærere, men derimod at opkvalificere gymnasielærere.
Kandidater med en ikke-naturvidenskabelig kandidateksamen kan have behov for at supplere uddannelsen med op til 30 ECTS for at opnå faglig kompetence til at undervise i Informatik.
Uddannelsen er opbygget med henblik på primært at skulle dække det obligatoriske kernestof (60 ECTS), der indgår i det faglige mindstekrav for undervisning i faget informatik i gymnasieskolen.
Uddannelsen vil blive tilrettelagt under hensyntagen til, at deltagerne overvejende har beskæftigelse som gymnasielærere ved siden af uddannelsen. Der planlægges en fleksibel struktur, der tillader at deltagerne tager 10-15 ECTS pr. semester.
Uddannelsens kurser udbydes af AU i et nationalt samarbejde mellem AU, AAU, SDU, ITU, KU og RUC, således at hvert universitet bidrager med 5-15 ECTS. Kurserne vil generelt have et stort fokus på integration af didaktiske emner sammen med faglig dybde.
Kursusbeskrivelse | Periode | ECTS-vægt | Undervisningsted |
---|---|---|---|
Algoritmer og datastrukturer | Efterår | 5 | Aarhus Universitet |
Databaser og begrebsmodellering | Efterår | 5 | Aalborg Universitet |
Kursusbeskrivelse | Periode | ECTS-vægt | Undervisningsted | Forudsætning |
---|---|---|---|---|
Introduktion til Programmering | Forår | 10 | Aarhus Universitet | Ingen |
Systemarkitektur og IT-sikkerhed / System Architecture and IT Security | Forår | 5 | Syddansk Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Digital design og designprocesser | Forår | 5 | Syddansk Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Algoritmer og datastrukturer | Efterår | 5 | Aarhus Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Databaser og begrebsmodellering | Efterår | 5 | Aalborg Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Valgfagsblok | Efterår | 5 | Annonceres senere | Annonceres senere |
Kursusbeskrivelse | Periode | ECTS-vægt | Undervisningsted | Forudsætning |
---|---|---|---|---|
Dataanalyse og Machine Learning | Forår | 5 | Københavns Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Digital design og designprocesser | Forår | 5 | Syddansk Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Interaktionsdesign og -teknologier | Efterår | 5 | Aarhus Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
Valgfagsblok | Efterår | 5 | Annonceres senere | Annonceres senere |
Kursusbeskrivelse | Periode | ECTS-vægt | Undervisningsted | Forudsætning |
---|---|---|---|---|
Introduktion til Programmering | Forår | 10 | Aarhus Universtitet | Ingen |
Systemarkitektur og IT-sikkerhed / System Architecture and IT Security | Forår | 5 | Syddansk Universitet | Introduktion til Programmering eller tilsvarende kursus i programmering |
I studieordningen for Masteruddannelsen i Informatikundervisning kan du læse de enkelte kursusbeskrivelse samt se et studiediagram som illustrerer progression på uddannelsen.
Introduktion til Programmering 10 ECTS
Kurset omfatter grundlæggende programmeringsbegreber og teknikker til systematisk konstruktion af simple programmer. Et større programmeringsprojekt.
Digital design og designprocesser, 5 ECTS
Kurset beskæftiger sig med, hvordan mennesker bruger teknologi, og især it-systemer. I kurset vil du lære at forstå interaktion teoretisk, æstetisk og etisk, og du lærer praktiske teknikker til at konstruere fysiske it-systemer (”computational things”) med brugerinvolvering, prototyper og co-design.
Algoritmer og datastrukturer, 5 ECTS
Kurset dækker præsentation og anvendelse af basale algoritmer og datastrukturer (f.eks. lister, stakke, køer, træer, grafer, søgning, sortering), samt analyse og sammenligning af tid og pladsforbrug for disse for at kunne vælge den bedste løsning til en given anvendelse.
Databaser og begrebsmodellering, 5 ECTS
Kurset omfatter metoder til modellering af data fra den virkelige verden, så de effektivt kan lagres, fremsøges, og klargøres til analyse.
Interaktionsdesign og -teknologier, 5 ECTS
Her gennemgås metoder og principper for design af moderne interaktionsteknikker på gængse web og mobile platforme, herunder fysiske it-produkter, inklusive basal prototyping af fysiske grænseflader med simple sensorer og aktuatorer.
Systemarkitektur og it-sikkerhed, 5 ECTS
Kurset omfatter de basale begreber relateret til computersystemer, herunder begreber fra computerarkitektur, operativsystemer, computernetværk og distribuerede systemer. Der dækkes også fundamentale begreber relateret til anvendelser af kryptografi samt IT-sikkerhed og ”privacy”. Endvidere dækkes en præsentation og sammenligning af løsninger på sikkerhedsproblemer.
Dataanalyse og Machine Learning, 5 ECTS
Kurset omfatter basale metoder og værktøjer til machine learning og visuel analyse på standard platforme med tilgængelige, åbne data sæt. Herunder diskuteres også problemstillinger vedrørende dataoprensning, balanceret træning af Machine Learning algoritmer samt principper for hvordan resultater kan gøres forklarlige f.eks. gennem visualisering.
Masterprojekt, 15 ECTS, herunder træning i elementer af softwareudvikling og projektorganisering: Ved udarbejdelse af masterprojektet skal den studerende demonstrere fortrolighed med almindelige principper for videnskabelig metode og færdighed i at anvende metoder og teorier herunder teknikker til softwareudvikling, databehandling, interaktionsdesign og projektorganisering til selvstændigt at afgrænse og behandle problemstillinger i relation til informationsteknologier.
Vi vil løbende vurdere, hvornår vi starter udbud af masterprojekt (15 ECTS).
For at kunne blive optaget på masteruddannelsen i informatikundervisning kræves:
Faglig kompetence inden for mindst et fag i gymnasieskolens fagrække ifølge Gymnasielovens §56 stk. 1-4, samt
Matematik på mindst B niveau, samt
Specifikt for kandidater med en naturvidenskabelig kandidateksamen er det yderligere et krav, at disse 30 ECTS skal være fordelt med 10-20 ECTS breddestof, inklusive 5 ECTS fagdidaktik og 5 ECTS videnskabsteori, og 10-20 ECTS dybdestof for at sikre, at kandidaten efter endt masteruddannelse vil have opnået faglig kompetence til at undervise i Informatik i gymnasieskolen.
Kandidater som kun delvist opfylder de faglige mindstekrav om fagdidaktik og videnskabsteori, kan efter vurdering pålægges at tage specifikke valgfag, således at kandidaten efter endt masteruddannelse vil have opnået faglig kompetence til at undervise i informatik i gymnasieskolen.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, bør du kontakte Efter- og Videreuddannelse, Nat-Tech Uddannelse for nærmere vejledning.
Medsend følgende dokumentation til din ansøgning:
Hvert modul tilrettelægges som blended learning med hele fremmødedage suppleret med virtuelle aftenmøder hver anden uge i et fælles digitalt læringsrum. Hertil kommer rene e-læringsaktiviteter.
Undervisningen finder sted i Aalborg, Aarhus, Odense, Roskilde og København, afhængigt af det enkelte kursus.
Introduktion til programmering (AU) | Digital Design og designprocesser (SDU) | Systemarkitektur og IT-sikkerhed (SDU) | |
---|---|---|---|
1. seminar | Fredag 8/1 | Torsdag 4/3 | Tirsdag 2/2: Online 16-19 |
2. seminar | Fredag 22/1 | Torsdag 18/3 | Tirsdag 16/2: Online 16-19 |
3. seminar | Fredag 5/2 | Torsdag 8/4 | Fredag 26/2 |
4. seminar | Fredag 19/2 | Torsdag 22/4 | Tirsdag 9/3: Online 16-19 |
5. seminar | Fredag 12/3 | - | Tirsdag 23/3: Online 16-19 |
6. seminar | Fredag 26/3 | - | Fredag 9/4 |
7. seminar | Fredag 16/4 | - | Tirsdag 20/4: Online 16-19 |
8. seminar | Fredag 7/5 | - | Tirsdag 11/5: Online 16-19 |
9. seminar | Fredag 28/5 | ||
10. seminar | Tirsdag 1/6: Online 16-19 | ||
Eksamen | Torsdag 27/5 - Fredag 28/5 | Torsdag 11/5 | Tirsdag 15/6 |
Algoritmer og datastrukturer (AU) | Databaser og begrebsmodellering (AAU) | Valgfagsblok | |
---|---|---|---|
1. seminar | Opdateres snarest | Fredag 3/9 | Opdateres snarest |
2. seminar | Onsdag 15/9: Online 17-19 | ||
3. seminar | Onsdag 29/9: Online 17-19 | ||
4. seminar | Fredag 8/10 | ||
5. seminar | Onsdag 13/10: Online 17-19 | ||
6. seminar | Onsdag 27/10: Online 17-19 | ||
7. seminar | Fredag 5/11 | ||
8. seminar | Onsdag 17/11: Online 17-19 | ||
9. seminar | Onsdag 1/12: Online 17-19 | ||
Eksamen | Fredag 10/12 |
Ansøgning sker via Aarhus Universitets digitale ansøgningssystem DANS.
Vejledning til login til det digitale ansøgningssystem
Vejledning til at oprette en brugerprofil
Vejledning til opdatering af NemID
Sådan søger du om optagelse på en deltidsuddannelse via det digitale ansøgningssystem DANS
Når du søger om optagelse, skal du vedhæfte følgende bilag:
Læs mere om adgangskravene i afsnittet ovenfor.
Hvis du har problemer med at søge via DANS kan du kontakte supporten via hjælpeformular eller på telefon 87150777. Telefonen er åben: Mandag-torsdag kl. 9-15 og fredag kl. 9-14.
4-6 uger efter ansøgningsfristens udløb modtager du besked om, hvorvidt du er optaget. I forbindelse med ferier og helligdage, stor søgning eller særlige vilkår for igangsættelse af undervisning, kan der gå længere tid inden du får svar.
Universitetet registrerer persondata, adgangsgrundlag samt resultatet af universitetets behandling af ansøgningen.
Deltagerbetalingen er 1200 kr. pr. ECTS og dermed 72.000 kr. for hele uddannelsen.
Udgifter til undervisningsmateriale: Ca. 1.500 kr. pr. semester
Deltagerbetalingen opkræves i rater forud for semesterstart. Betalingen dækker omkostninger til undervisning, 3 eksamensforsøg pr. disciplin og administration. Fakturaen sendes til din E-Boks.
Du får først eksamensret, når din deltagerbetaling er registreret i vores system.
Deltagerbetalingen giver dig ret til at følge undervisningen i den periode, du er optaget i. Hvis du ønsker at deltage i det samme undervisningsforløb igen senere, skal du indsende en ny ansøgning om optagelse, og der vil blive opkrævet deltagerbetaling igen.
Deltagerbetaling ved universitetets efter- og videreuddannelser pålignes ikke moms og omfatter ikke udgifter til undervisningsmaterialer.
Statstilskuddet til deltidsuddannelse fastsættes i finansloven for et år ad gangen. Aarhus Universitet tager derfor forbehold for eventuelle justeringer af deltagerbetalingen.
Hvis du ønsker at afmelde dig, efter undervisningen er begyndt, kan du ikke få deltagerbetalingen refunderet. Hvis afmeldingen sker før undervisningens start, kan du få deltagerbetalingen refunderet.
Efter ansøgningsfristens udløb er det ikke muligt at foretage ændringer i indskrivningen, fx fra en disciplin til en anden.
For at Efter- og Videreuddannelse kan registrere din afmelding, skal den sendes skriftligt til evu.nat-tech@au.dk. Husk at oplyse navn, studienummer og hvilke(t) fag du ønsker at afmelde samt dine eller din arbejdsgivers bankoplysninger, så vi kan refundere deltagerbetalingen.
For nærmere oplysninger om uddannelsen, prøvetyper mv. henvises til den gældende studieordning for Master i informatikundervisning (2020)
For generelle regler og bekendtgørelser, der knytter sig til udbuddet af masteruddannelser se Regler og bekendtgørelser.