Baggrund for projektet og inspirationsmaterialet

Baggrund for projektet om SPS på ungdomsuddannelser og inspirationsmaterialet

I årene 2018-2021 var der indgået et samarbejde mellem Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK), otte udvalgte ungdomsuddannelser og Rådgivnings- og Støttecenteret (RSC) på Aarhus Universitet. Samarbejdet udsprang af en virkningsevaluering af SPS på ungdomsuddannelsesområdet og samarbejdet mundede ud i projektet “Systematiske forløb med tilrettelæggelse af SPS”.

De første faser af virkningsevalueringen identificerede tre temaer, der er vigtige for at sikre elever med psykiske funktionsnedsættelser på ungdomsuddannelser bedst muligt udbytte af SPS-ordningen:

I skoleårene 2020/2021 har de otte udvalgte ungdomsuddannelser sat fokus på ét af de tre identificerede temaer og afprøvet indsatser og tiltag, der kan bidrage til, at SPS-arbejdet bliver af højere kvalitet og giver elever med psykiske funktionsnedsættelser på ungdomsuddannelserne det bedst mulige udbytte af støtten under uddannelse. Projektet er udarbejdet af Vivian Vesterskov Petersen, Nønne Meilby, Lykke Ramsdal og Rune Kappel fra Rådgivnings- og støttecentret. Det er afsluttet juni 2021. De erfaringer der blev samlet i projektet, er kompileret til denne hjemmeside, der kan fungere som digital håndbog til alle der arbejder med SPS indenfor Ungdomsuddannelser.

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Rådgivnings- og Støttecenteret i et samarbejde med de otte deltagende ungdomsuddannelser. Gennem projektperioden har skolerne løbende afprøvet nye tiltag og høstet erfaringer.