Aarhus Universitets segl

Strategi med SPS i forbindelse med praktik

Som led i diverse ungdomsuddannelser skal eleven i flere praktikforløb i uddannelsesperioden. Disse praktikforløb kan enten være et ordinært praktikforløb i en virksomhed eller en skolepraktik. Når vi i afsnittet refererer til praktik, menes der i udgangspunktet ordinær praktik i en virksomhed.

Overgangen fra skoleforløb til praktikforløb kan give forskellige udfordringer. Både for eleven, men også af mere administrativ og systematisk karakter.

  • Hvem skal varetage støtten under praktikforløbet?
  • Er det en kollega i virksomheden eller støttegiver fra skolen?

Virkningsevalueringen udarbejdet af EVA, med henblik på at undersøge SPS på ungdomsuddannelser viste bl.a., at der for flere skoler kunne opleves nogle barrierer i forbindelse med SPS i praktikken. Det kan du læse mere om i de tre links i højre spalte.

Denne side vil tage udgangspunkt i forskellige tiltag og indsatser, der kan være medvirkende til at skabe den bedst mulige sammenhæng mellem skole og praktik og derved sikre, at eleverne oplever at få den tilstrækkelige støtte. Overordnet set vil afsnittet være opdelt i tre kategorier: før praktikforløbets start, under praktikforløbet og afrunding af praktikforløbet.

Opmærksomhed på systematik

Erfaring viser, at tydelige procedurer og modeller for udmøntningen af studiestøtten i praktikperioden er vigtigt:

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • At få skabt et overblik over, hvem der præcist gør hvad og hvornår, så der kan sættes ind med den aktuelle støtte i forhold til den enkelte elevs udfordringer.
  • At finde en model til, hvordan virksomheden finder en støttegiver til eleven, og at skole og virksomhed i fællesskab forbereder støttegiver på SPS-indsatsen.
  • At kunne rådgive og vejlede om hvad det vil sige at yde specialpædagogisk støtte, så det bliver overkommeligt for en arbejdsgiver at ansætte en lærling med en diagnose.

Opmærksomhedspunkter:

  • Erfaring viser at det er vigtigt at have en primær ansvarlig for SPS i forbindelse med praktik.
  • Det er vigtigt at skole, praktisksted og SPS-vejleder har kendskab til hinanden. Vigtigt at man er opmærksom på:
  • Overblik over opgaver praktikstedet skal forholde sig til, i forbindelse med at eleven modtager SPS.  
    • At man holder sig inden for GDPR’s retningslinjer.
    • At man er opmærksom på at nogle aktiviteter kræver en samtykkeerklæring. Eksempelvis udveksling af personfølsomme oplysninger både skriftligt og mundtligt. Ofte drejer det sig om at man er opmærksom på, at man ikke kan dele kendskab til en diagnose, uden samtykke.

Før praktikforløbets start

Inden praktikforløbets start er der forskellige tiltag, en skole kan foretage sig i håb om fra start at skabe de bedst mulige vilkår for eleven samt at få skabt det bedst mulige match mellem elev og virksomhed. I det følgende præsenteres nogle af de tiltag og erfaringer der blev afprøvet i forbindelse med samarbejdet mellem Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet og forskellige skoler i Danmark.

Informationssamtale med praktiksted

Der er gode erfaringer med at afholde et informationsmøde mellem fx mester fra virksomhed, virksomhedskonsulenten og SPS-vejlederen fra skolen. Flere skoler har erfaring med brug af disse indledende informationssamtaler, bl.a. for at øge sandsynligheden for, at elev og virksomhed matcher.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Til mødet kan det afklares og aftales, hvilken information, der er vigtig for praktikstedet at få. Endvidere kan det afklares, hvilken støtte eleven har behov for, samt hvilke krav/opgaver eleven møder i praktikken.
  • Virksomheden får bedre kendskab til SPS-ordningen og til, hvilke muligheder for støtte der findes.

Opmærksomhedspunkter:

  • Undersøg om eleven har særlige udfordringer, der kræver at skolen tager specielle forholdsregler.
  • Hav øje for at nogle elever foretrækker at starte i praktikken uden at dele deres diagnose. Men det kan være nødvendigt at dele information om sine udfordringer for at kunne gennemføre en praktik.

Drøftelse om individuelle tilrettelagt praktikforløb

Der findes, inden for lovgivningen, muligheder for at etablere fleksible praktikforløb, hvor der bliver taget hensyn til elevens udfordringer (Lov om erhvervsuddannelse §58, stk.4):

”Eleven og virksomheden har krav på, at uddannelsestiden forlænges, i det omfang det er nødvendigt, for at eleven kan nå uddannelsens mål, hvis eleven: har nedsat arbejdstid eller arbejdsfrihed på grund af særlige forhold.”

Denne mulighed kan med fordel afdækkes med eleven og virksomheden, og drøftes som en mulig ordning forud for praktikforløbets start.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Eleven får et individuel tilrettelagt praktikforløb tilpasset til egne ressourcer og kapacitet og derved øge sandsynligheden for en god gennemførelse af praktikforløb og derved uddannelse.

Opmærksomhedspunkter:

  • Det er vigtigt, at der er en person fra skolen, der tager ansvaret for at koordinere og planlægge i forhold til, hvordan det individuelle forløb skal tilrettelægges.
  • Kan der ved en forlængelse af praktikforløbet blive nogle lavpraktiske udfordringer med det efterfølgende skoleforløb?

Opstartsmøde med elev, støttegiver og virksomhed

For at skabe en sammenhæng mellem skole og virksomhed viser erfaringen, at det har været udbytterigt at afholde et fælles opstartsmøde, inden selve praktikperioden igangsættes. Elev, støttegiver/praktikvejleder fra skolen og mester fra praktiksted kan med fordel deltage i mødet. Du kan hente en skabelon til en dagsorden og en visuel model til brug ved opstartsmødet her:

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Få drøftet ønsker og håb for praktiksamarbejdet.
  • Drøftelse af, hvilke konkrete opgaver, der kræver støtte i praktikken.

Opmærksomhedspunkter:

  • Det er vigtigt både at drøfte virksomhedens krav til praktikanten samt elevens ressourcer og udfordringer, så der kan sættes nogle realistiske mål for praktikforløbet.
  • Få skabt tydelige rammer for ansvar og kommunikation af de mange forskellige involverede støttepersoner, så alle ved, hvem der gør hvad under praktikforløbet.

Under praktikforløbet

Når de indledende foranstaltninger er iværksat; fx match mellem elev og virksomhed, forventningsafstemning under indledende møde samt konkret rammesætning for praktikforløbet, sættes praktikforløbet i gang.

Generelt viser erfaringen, at det kan være hensigtsmæssigt, at det er en kollega i virksomheden, der varetager støtten, mens eleven er i praktik. I denne konstellation får støttegiver fra skolen mere rollen som sparringspartner og supervisor, for de personer der arbejder med eleven i det daglige på praktikstedet.

Etablering af møder mellem virksomhed, elev og støttegiver fra skolen

Foruden samarbejdet mellem elev og mester kan der løbende være dialog mellem elev og støttegiver på skolen under praktikforløbet for at sikre, at eleven oplever at have et godt og udbytterigt praktikforløb med den rette støtte.

Det kan være hensigtsmæssigt, hvis praktikpladsen har mulighed for at kontakte elevens støttegiver fra skolen, hvis der dukker udfordringer op i forløbet, med mulighed for sparring i telefonen eller at aftale et møde. Ligeledes skal der være mulighed for at aftale fysiske møder mellem støttegiver fra skolen og eleven, hvis mester og elev vurderer at det er hensigtsmæssigt. Det bliver i denne sammenhæng centralt, at virksomhederne har kendskab til støttegiver fra skolen, så vedkommende kan tage kontakt.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Eventuelle udfordringer kan drøftes og håndteres sådan, at praktikforløbet kan fortsætte og gennemføres.
  • Erfaringen viser, at det er fordelagtigt, at støttegiver indleder samarbejdet med praktikstedet, med et fysisk møde, hvorefter møderne kan foregå online.

Opmærksomhedspunkter:

  • Hav fokus på at sikre, at der er tydeligt kendskab til kontaktpersoner i både virksomhed og på skolen.

Efter praktikforløb

I forbindelse med afrunding af praktikforløb kan det være gavnligt at evaluere. En sådan evaluering kan tage flere former, men skal understøtte et øget fokus på elevens oplevelse af både praktikforløb, støtteforløb og sammenhængen herimellem. Evalueringen kan efterfølgende bruges til at styrke forholdene for SPS-elever både i skole og på praktiksted.

Afsluttende møde med elev, virksomhed og støttegiver på skolen

Et eventuelt evalueringsforum kan være, at elev, mester og støttegiver fra skolen mødes og afholder en fælles afrunding i forbindelse med færdiggørelse af praktikforløbet.

Her finder du en visuel samtaleskabelon, der kan bruges til et afsluttende møde mellem praktiksted, elev og støttepersoner:

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Eleven får mulighed for, fra sit perspektiv, at fortælle om sine oplevelser og erfaringer med praktikforløbet og støtten herunder.
  • Både mester og støttegiver fra skolen deltager i mødet og kan fortælle om deres oplevelser af praktikforløbet og elevens deltagelse heri.

Opmærksomhedspunkter:

  • Sørg for at sikre at alle sætter tid og ressourcer af til at mødes og evaluere.

Forløbsbeskrivelsen som en aktiv evalueringsmodel

Flere skoler peger på, at det er gunstigt for både skole og elev at bruge en forløbsbeskrivelse som et aktivt evalueringsredskab i samarbejde med eleven.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Eleven bliver involveret og tager ansvar for egen læring, herunder hvordan både læringsstrategier og interventioner fremadrettet kan fastholdes - også selvom eleven er færdig på uddannelsen.

Opmærksomhedspunkter:

  • Vær opmærksom på at få evalueret forløbet med SPS, inden eleven forlader skolen, for eksempel efter endt praktik.
  • Vær opmærksom på at der kan være forskellige deadlines på fx forløbsbeskrivelse og afslutning af praktikforløb.